Employer Branding w letniej odsłonie

Employer branding w letniej odsłonie

Nawet w sezonie urlopowym Employer Branding nie zwalnia. Jak to możliwe? 

Najlepiej wiedzą o tym Ci, którzy dysponują przemyślaną strategią EB na najbliższe miesiące i realizują kolejne zaplanowane wcześniej działania.

Są  i tacy, którzy chwilę przed urlopem gorączkowo poszukują rozwiązań, które wpłyną pozytywnie na wizerunek marki pracodawcy (zwłaszcza wtedy gdy firma potrzebuje ocieplenia swojego wizerunku w oczach pracowników lub zwrócenia na siebie większej uwagi kandydatów).

Jest i trzecia opcja, kiedy firma nie realizuje świadomie żadnych działań employer brandingowych, podczas gdy wizerunek marki buduje się sam za sprawą opinii pracowników, kandydatów czy nawet klientów korzystających z produktów i usług oferowanych przez danego pracodawcę. 

W której grupie się odnajdujesz?

 

Mamy coś dla tych, którzy nie zależnie od posiadanej strategii EB lub jej braku poszukują inspiracji na aktywności employer brandingowe typowe dla pory letniej oraz narzędzi i kanałów dotarcia do kandydatów i pracowników oddającym się wakacyjnym przyjemnościom.

 

Najpierw zadbaj o pracowników

Bonus na wakacje praktykowany najczęściej jako dofinansowanie do wypoczynku z funduszu socjalnego może przybrać też formę zniżki na skorzystanie z oferty wybranego biura podróży (z którym nawiążecie odpowiednią współpracę), czy vouchera do wykorzystania na z jednym portali turystycznych.

 

Wakacyjne wyjazdy to okazja, by wyposażyć pracowników w gadżety, które zabiorą na urlop. Świetnie sprawdza się mata do ćwiczeń, plażowy ręcznik, materac wodny, worek, bambusowy bidon, czy coś z nowoczesnej elektroniki, co pozwoli nie tylko na ładowanie telefonu, ale podgrzanie zupy na biwaku czy ogrzanie namiotu.

Tym, którzy dumę z pracy w Waszej firmie zabierają na wakacje, podaruj koszulkę sportową z Waszym logo, koniecznie z dobrej jakości materiału, która będzie mogła konkurować ze sportowymi outfitami znanych marek. Sama będąc na wakacjach gdzieś w Europie uśmiechałam się na widok amatorów biegania w koszulkach z logo pracodawców, zastanawiając się nad prawdziwą motywacją do ich noszenia.  

Mimo okresu wakacji, nie rezygnujcie z integracji. Może dla odmiany od tradycyjnych wyjazdów i spotkań w ramach jednego zespołu, warto zaproponować krajoznawczą wyprawę czy imprezę w większym składzie. Z takiej opcji powinny skorzystać zespoły najbliżej współpracujące ze sobą lub, w przypadku mniejszych firm, wszyscy pracownicy niezależnie od pełnionej roli w organizacji. Plener i długie wieczory sprzyjają nie tylko górskim wędrówkom, spływom kajakowym czy piknikom rowerowym w pobliskim parku, ale również party na miejskiej plaży, na statku czy wynajętym polu namiotowym.

 

Amatorom sportów letnich przyda się odrobina rywalizacji w gronie współpracowników, którą możesz zainicjować organizując sportowe rozgrywki firmowe na pobliskim terenie zielonym lub za pomocą wybranej aplikacji, dzięki której grywalizacja może trwać nawet kilka tygodni. Do firmowej olimpiady mogą dołączyć członkowie rodzin pracowników, co stwarza Wam realne szanse na zwiększenie zasięgu zainteresowania wydarzeniem a przy okazji większy rozgłos w eterze:)

Klubom sportowym, w których trenują na co dzień Wasi pracownicy przyda się nawet symboliczny sponsoring, otwierający możliwość eksponowania Waszego logo na terenie obiektów sportowych (zwłaszcza tych otwartych, jak boiska, korty tenisowe, mini stadiony lekkoatletyczne itp.) na odzieży zawodników czy w mediach społecznościowych danego klubu.

W przerwie od pracy przyda się plenerowa przestrzeń relaksu łącząca elementy plaży miejskiej ze strefą zacienioną. Skrawek miejsca wokół Waszego budynku, kilka ton piasku, trochę roślinności i kilkanaście leżaków może sprawić, że wakacyjną atmosferę uda Wam się przemycić do firmy. W takim otoczeniu można wspominać miniony urlop i poczuć zbliżający się czas odpoczynku.

 

Tak malownicze okoliczności przyrody sprzyjają rozmowom. Zatem wykorzystajmy je na zaaranżowanie “plenerowych drzwi otwartych” dla pracowników zainteresowanych rozwojem w innych miejscach organizacji. Dzięki spotkaniom z przedstawicielami różnych zespołów biznesowych dowiedzą się więcej o stanowiskach, którymi są zainteresowani.

 

A gdy pora na lunch zaprośmy naszych pracowników na letnie menu w firmowym bistro lub kantynie, gdzie znajdą dużą porcję świeżych warzyw i owoców, soki i mrożoną lemoniadę, kawę a nawet lody (również w wersji bez laktozy).

A co po godzinach? Jeżeli po pracy mamy jeszcze ochotę na wspólne spędzanie czasu a lokalizacja Waszej firmy nie ułatwia Wam dostępu do wielkomiejskich atrakcji, możesz postarać się o kino plenerowe czy boisko do siatkówki plażowej na terenie zielonym przy firmie.

Kibicom piłki nożnej, którzy nie chcą poprzestać na oglądaniu  piłkarskich emocji na ekranie, zaproponuj powołanie firmowej drużyny piłki nożnej, by kiedyś wziąć udział w rozgrywkach biznesowej ligi piłkarskiej. 

 

Rodziców pracujących w Waszej firmie z pewnością ucieszy oferta półkolonii dla dzieci, w programie których mógłby się znaleźć wątek o tym, co właściwie dzieje się w pracy u mamy i taty. Dobrym pomysłem na rodzinny benefit wakacyjny jest również dofinansowanie jakiejkolwiek formy wypoczynku dzieci pracowników, którą razem z rodzicami wybiorą z rynku.

 

 

No i wreszcie coś dla posiadaczy psów, kotów, rybek, żółwi czy innych zwierzaków domowych. Wewnętrzne forum o domowych pupilach pomoże znaleźć wśród kolegów z pracy kogoś, kto będzie mógł się nimi zająć podczas wyjazdu wakacyjnego. 

Co na temat lata w firmie będą mieli do powiedzenia pracownicy? Zaproś ich do dzielenia się swoimi opiniami w bezpośrednich rozmowach i w  mediach społecznościowych. Dzięki temu zbierzesz feedback niezbędny do przygotowania oferty na kolejny rok a w świat pójdzie informacja o tym co słychać w Waszej firmie w sezonie urlopowym.

Kto wie, może nowe aktywności zapoczątkowane latem zagoszczą na stałe w życiu Waszej organizacji?

 

Kiedy zadbaliśmy już o pracowników pora wykorzystać letni czas, by przyciągnąć uwagę kandydatów oddających się wakacyjnym aktywnościom.

Gdzie są Wasi potencjalni  kandydaci?

Lato, wakacje, okres urlopowy to specyficzny czas kiedy raczej próżno szukać kogoś w domu. Zanim wybierzesz kanał komunikacji, za pomocą którego chcesz przekazać coś kandydatom, zajrzyj do zdefiniowanych wcześniej person, przypomnij sobie jak Twoi potencjalni odbiorcy spędzają wolny czas i w jakich mediach szukają informacji. 

Sprawdź w jakich mediach społecznościowych Twoi kandydaci spędzają najwięcej czasu. Skupiając się na działaniach w sieci (reklamy na FB, Instagramie, Linkedinie, Tik Toku, geolokalizacja w marketingu mobilnym, Google Adwords) możesz wykorzystać wątki wakacyjne. Opowiedzieć o tym jak Was pracownicy najchętniej spędzają urlop, jakie pasje wtedy realizują, jak spędzacie lato “w mieście” po godzinach pracy i jak firma pomaga Wam przetrwać upalną pogodę w biurze czy w hali magazynowej albo produkcyjnej.

Jednym słowem Twój przekaz wypełni się treścią  o atmosferze pracy, ludziach i benefitach i kulturze organizacyjnej w firmie. A wszystko pod wspólnym mianownikiem lata, wakacji i pozytywnych emocji.

Decydując się na kampanię w sieci pamiętaj, by zadbać o firmowe sociale i nasączyć je aktualnymi treściami nawiązującymi również do tego, co dzieje się w Waszej firmie w  środku lata.

 

A może jednak OFFLINE?

Już wiemy, że kandydaci podobnie jak i nasi pracownicy wykorzystują uroki lata, by oddać się swoim pasjom, odpocząć a przy okazji poznać nieznane dotąd zakątki Polski i świata. Pewnie większość z nich nie rozstaje się ze swoim smartfonem, dlatego kampania employer brandingowa online wydaje się oczywistym wyborem. Z drugiej strony przebodźcowani reklamami w sieci, stajemy się odporni na sponsorowane treści. Jak zatem zaskoczyć kandydata w sposób jakiego się nie spodziewa?

Czas wakacyjnych podróży to zwiększony ruch na lotniskach, dworcach kolejowych i autobusowych. Jeżeli wśród tłumu podróżnych odnajdziesz swoich potencjalnych kandydatów, wypróbuj reklamę w postaci citylightów video umieszczonych w strategicznych miejscach budynku, m.in. przy kasach biletowych, na stanowiskach odjazdu, w pobliżu rozkładu jazdy, czy na zewnątrz budynku.

Czy taki komunikat zadziała? Nie wszyscy wpadają na dworzec w ostatniej chwili. Pomyśl o tych, którzy mają czas się zatrzymać w kolejce po bilet, przysiąść w poczekalni w oczekiwaniu na odjazd pociągu, czy autobusu. Wtedy automatycznie  zwracamy uwagę na różnego rodzaju komunikaty, które nas otaczają. A może któryś z nich skutecznie odwróci nasz wzrok od telefonu?

Możliwość zaskoczenia kandydatów oferują również biletomaty z elektronicznymi wyświetlaczami. Krótki spot o firmie jest wyświetlany na ekranach biletomatów przez 24h, co oznacza, że przekaz trafi do różnych grup docelowych. W godzinach porannych zwrócą na niego uwagę osoby jadące do pracy a wieczorem młodzi ludzie zmierzający w kierunku centrum miasta😎.

Weź pod uwagę, że ta przestrzeń wciąż nie jest mocno eksploatowana przez pracodawców, więc może to okazja, by dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców?

 

Tramwajem na plażę? Czemu nie, zwłaszcza kiedy jesteśmy w Trójmieście.

A gdyby nudny jednolity kolor wagonu zastąpić atrakcyjną  letnią grafiką opowiadająca historię o Waszej firmie? Jest szansa na zwrócenie uwagi nie tylko kandydatów  z nad morza, ale również tych, którzy nad Bałtyk zjechali z całej Polski. To rozwiązanie polecamy szczególnie tym pracodawcom, którzy oferują pakiet relokacyjny.

 

Co może czekać na kandydatów po wejściu do tramwaju? Czy po raz kolejny przyjdzie im sięgnąć po telefon, by przejrzeć sociale? A może tym razem ich uwagę zwróci ciekawy film czy grafika dotycząca Waszej firmy pojawiająca się na wyświetlaczach? 

Aż 67% podróżnych deklaruje, że podczas podróży ogląda program prezentowany na ekranie w autobusie lub tramwaju. Jak to możliwe? W środkach komunikacji miejskiej, dociera do pasażera o wiele mniej bodźców niż w innych sytuacjach. W czasie podróży komunikacją miejską czy kolejową zwrócimy uwagę na rzeczy, które w innych okolicznościach, zupełnie by nam umknęły.

 

Wsiąść do pociągu nie byle jakiego? Tutaj podróżny ma sporo czasu, by rozejrzeć się dookoła i zwrócić uwagę na ekran LED, gdzie wyświetlany jest spot Twojego pracodawcy. Co więcej pasażer będący Waszym potencjalnym kandydatem styka się z Twoim komunikatem kilkukrotnie. Bardzo prawdopodobne, że wysiadając z pociągu zapamięta właśnie Twoją reklamę.

Chcesz sprawdzić kto podróżuje koleją i dowiedzieć się czy Twoi kandydaci korzystają z tego środka transportu? Przeczytaj co na ten temat mówią badania przeprowadzone przez PKP Intercity.

A jeśli Twoja firma ma siedzibę w Krakowie, Poznaniu czy Warszawie, możesz zainteresować swoją ofertą podróżujących taksówkami UBER.  Tu największą grupą klientów stanowią osoby w wieku 25-40 lat (74,5%).

30 sekundowy spot reklamowy o Twojej firmie jest wyświetlany na tabletach zamontowanych na zagłówkach foteli.

Pełny katalog przestrzeni offline, w jakich możecie opowiedzieć kandydatom o Waszym pracodawcy znajdziecie tutaj.

Gdy Twoi kandydaci dojadą już na wybraną plażę czy kąpielisko, możesz zaprosić ich na specjalny wakacyjny event, gdzie spędzą aktywnie czas na sportach plażowych i wodnych, smakowaniu orzeźwiających napojów, rozmowach z ciekawymi gośćmi, czy lekturze książek i czasopism z oferty plażowej czytelni.

Dodatkową atrakcją może być również strefa dla dzieci, w której maluchy oddają się zabawie, podczas gdy rodzice będą mogli w spokoju poczytać książkę.

Podobny projekt atrakcji plażowych z logo pracodawcy w tle realizowało kilka lat temu PZU Niestraszki PZU. Moje dziecko do dziś pamięta grupę przesympatycznych bohaterów – strażników bezpieczeństwa, którzy towarzyszyli dzieciom na plaży w edukacyjnych zabawach.

Katalog aktywności employer brandingowych i sposobów na marketing rekrutacyjny nigdy się nie kończy. Wszystko zależy od Waszej wyobraźni, odbiorcy do którego kierujecie swój przekaz, budżetu jakim dysponujecie i oczekiwanych efektów. Niezależnie od tego czy wybierzecie przekaz online czy offline, najważniejszy jest pomysł!

Bo chodzi o to, by pozostać zapamiętanym i to pozytywnie, co w sezonie wakacyjnym jest zdecydowanie łatwiejsze z uwagi na urlopowe nastroje pracowników i kandydatów.

Wykorzystaj ten czas na Employer Branding w swojej firmie!

 

Potrzebujesz podpowiedzi „jak ugryźć” Employer Branding w Waszej firmie jeszcze tego lata?

Komentarze

mood_bad
  • Brak komentarzy.
  • Dodaj komentarz