W poszukiwaniu ofert stażowych – jak to robią studenci?

Pracodawcy bardzo często oferują możliwości rozwoju w swojej organizacji najmłodszym na rynku pracy, czyli studentom. Staże czy praktyki należą do najpopularniejszych sposobów na zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych i konfrontacji z prawdziwym biznesem. 

Do niedawna pierwsze skrzypce w procesie pozyskania kandydatów na staże odgrywały biura karier, koła studenckie bądź same uczelnie. Jak bardzo zmienił się rynek pracy, formy współpracy między uczelniami a pracodawcami, a przede wszystkim oczekiwania i styl życia studentów, wiecie najlepiej sami mając za sobą doświadczenia w zatrudnianiu na staż młodych ludzi w dobie mediów społecznościowych, nowej rzeczywistości po pandemicznej i nieustannie rozwijającej się technologii. 

Jak ta sytuacja przedstawia się u progu roku akademickiego 2021/22?

Czym pracodawcy powinni zachęcać najmłodszych kandydatów do wybrania właśnie ich oferty stażu, jak ją skonstruować, aby przyciągała uwagę, wreszcie gdzie ją opublikować aby dotarła do właściwych osób i  jakich błędów nie popełniać w czasie rekrutacji? 

Chcąc poznać oczekiwania współczesnych studentów dotyczące ofert stażowych i rekrutacji poprzedzających nawiązanie współpracy z pracodawcą, przeprowadziliśmy ankietę wśród 100  studentów polskich uczelni.

Na początek zapytaliśmy gdzie poszukują ofert stażu kiedy są już gotowi na pierwsze doświadczenia zawodowe.

job board

Odpowiedzi jakie otrzymaliśmy mogą zaskoczyć tych, którzy dotąd nie korzystali z portalu Pracuj.pl, pozostając przy innych kanałach dotarcia kojarzonych z tą grupą docelową, jak chociażby biura karier, czy firmowa strona internetowa gdzie w zakładce Kariera zazwyczaj publikowane są aktualne oferty stażowe.

Jak się okazuje inwestycja w ogłoszenie na wciąż najpopularniejszym portalu z pracą jednak może się zwrócić. Studenci dwa razy częściej odwiedzają Pracuj.pl niż katalog ofert biur karier. Ciekawe co decyduje o tym, że chcąc znaleźć dla siebie właściwą ofertę, zaglądają w większości na ten portal?

Jednym z argumentów może być struktura oferty rekrutacyjnej. Dlatego zapytaliśmy studentów jakie informacje powinno zawierać ogłoszenie o stażu. Odpowiedzi znajdziecie poniżej.

Kolejnym etapem budowania wizerunku marki w oczach studentów jest rekrutacja. To czas, w którym kandydat ma okazję poznać organizację poprzez kontakt z rekruterem. To on staje się wizytówką pracodawcy. Od tego jak zostanie przeprowadzony screening i spotkanie rekrutacyjne w dużej mierze zależy nastawienie kandydata do oferty jaką chcemy mu zaproponować i wyobrażenie organizacji, której częścią miałby się stać.

Niestety pracodawcy nie zawsze dbają o proces rekrutacji na staż tak samo jak o  rekrutację pracowników. Zauważają to sami kandydaci. Zobaczcie co powiedzieli nam na ten temat studenci mający za sobą doświadczenia w rekrutacji na staż.

Warto przemyśleć o czym napisać w każdej jednej ofercie stażowej, zamiast kopiować jej zawartość z ogłoszeń publikowanych w przeszłości. Do podjęcia decyzji o tym, czy zaaplikować nie wystarczy już znana marka pracodawcy. Zadbajmy nie tylko o zawartość oferty, ale również o dobrej jakości proces rekrutacji, który sprawi, że kandydat będzie zadowolony ze spotkania z nami nawet jeżeli finalnie nie złożymy mu oferty.

Benefity dla stażystów?

I owszem, czemu nie? Oferta benefitowa to nie tylko domena etatowych pracowników, ale coraz częściej młodych ludzi zdobywających pierwsze doświadczenia na stażu i poznających organizację. To doskonały moment, by uatrakcyjnić ich przygodę z firmą i okazja ku temu, by zapamiętali ją jak najlepiej. Z czego najbardziej ucieszyli by się stażyści? Zapytani o 3 najbardziej pożądane benefity stawiają na te, które zapewnią im dobrą kondycję fizyczną, swobodę językową ale i nasycą żołądek.

Integracja z zespołem, karty podarunkowe do sieci sklepów czy abonament Netflixa zostały daleko w tyle w wyborach naszych respondentów. Nawet opieka medyczna zyskała tylko kilka procent odpowiedzi. 

O czym pamiętać rozpoczynając rekrutację na staż?

A gdyby Twoja firma planowała stworzyć specjalny program stażowy, który będzie wyróżniał się na rynku  i o którym będzie głośno na uczelniach, podejdźcie do tematu na poważnie (nie na skróty, korzystając z doświadczeń sprzed lat, one przestają już być aktualne). Kilka podpowiedzi jak to zrobić znajdziecie poniżej.

Kiedy już wszystko będzie zapięte na ostatni guzik, możesz rozpocząć promocję programu kierując go nie tylko do studentów, ale również do wewnątrz organizacji jak i do wszystkich podmiotów, które mogą Was wesprzeć w dystrybucji informacji o nim w środowisku studenckim.

Gdybyś potrzebował/a naszej pomocy w opracowaniu programu stażowego dla Twojej firmy, daj znać! 

Komentarze

  • Przemek
    26 października 2021 w 08:12

    Wartościowy wpis, dzięki za informacje 😉

Dodaj komentarz