Doświadczamy nowej rzeczywistości. Ja, Ty, Twoja rodzina, znajomi, pracodawcy, pracownicy, klienci i przedsiębiorcy. Skoncentrowaliśmy wiele aktywności w sieci: komunikację, sprzedaż, zakupy, relacje biznesowe, rozrywkę i wiele innych. Jak podaje raport Świat po pandemii przygotowany przez 24/7 Communication, korzystanie z internetu wzrosło o 70%, zaangażowanie w mediach społecznościowych jest większe o 62%.
Co w związku z tym?
Klient zmienił swoje nawyki, uświadomił sobie nowe potrzeby, zainteresował się produktami i usługami online, kupuje w sieci, może mieć ograniczony budżet. Jak zainteresować Klienta ofertą? Branża HR również musiała zmodyfikować swoje procesy tak, by dostosować je najpierw do reżimu sanitarnego, a potem do tzw. “nowego otwarcia”, “nowej rzeczywistości”. Pracodawcy uświadomili sobie czego potrzebują, aby zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy. Jeżeli dotąd stronili od nowoczesnych rozwiązań technologicznych umożliwiających zdalną komunikację i zarządzanie procesami w organizacji, muszą szybko nadrobić zaległości.
Czy Twój produkt lub usługa odpowiada na te potrzeby?
Jeżeli przed pandemią oferowała/eś pracodawcom swoje rozwiązania wspierające procesy HR w firmach, zastanów się czy już zdążyła/eś dostosować je do obecnej sytuacji i wymagań klienta. A może to zadanie wciąż czeka na twojej liście?
Po co sięgnie HR?
Oprócz zapewnienia bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy na najwyższym poziomie, organizacje potrzebują między innymi:
Teoretycznie Klienta przekonywać nie trzeba, biorąc pod uwagę regulacje wynikające z pandemii i oczekiwania pracowników odnośnie zasad higieny i bezpieczeństwa w miejscu pracy. Nie wszystkie organizacje są tak świadome, lub co gorsza, ciekawe potrzeb swoich pracowników. W niektórych przypadkach uświadomienie potrzeby może być najtrudniejszym etapem sprzedaży. Ale po kolei:
Dowiedz się kim jest Twój potencjalny klient. Zanim zaczniesz docierać do grupy docelowej, poznaj ją – jej motywację, potrzeby, nawyki, możliwości budżetowe itd. Zbuduj personę. Jak to zrobić przeczytaj tutaj w artykule Przemysława Glińskiego “Czym jest Buyer Persona”.
Jeżeli kontaktujesz się z klientem po raz pierwszy, upewnij się, że dotarłeś do właściwej osoby decyzyjnej w temacie, którego dotyczy Twój produkt/usługa.
Zbadaj faktyczne potrzeby klienta – dowiedz się czy w firmie, z którą się kontaktujesz występuje potrzeba, którą zaspokaja Twoje rozwiązanie. Czy masz pewność, że wysyłanie zaczepnych wiadomości na Linkedinie w stylu “Cześć, z chęcią podzielę się wiedzą i doświadczeniem z ostatnich projektów szkoleniowych dla firm X, Y,Z. Prośba o krótkie info czy we wtorek o godz. 13 możemy zdzwonić się na 5 min?”, spotka się z pozytywnym odbiorem specjalisty HR, którego nie widziała/eś na oczy, kontaktujesz się z nim po raz pierwszy, nie wiesz, czy dobrze czuje się w komunikacji na Ty, czy organizacja w której pracuje potrzebuje szkoleń, itd.? Postaraj się aby Twoja wiadomość była nieco bardziej biznesowa, przynajmniej w fazie budowania relacji z nowym klientem.
Weź pod uwagę, że w danym momencie Twój produkt/usługa może nie jest nr 1 na liście priorytetów potencjalnego klienta. Nic straconego. Warto zostawić po sobie pozytywne wrażenie i zaintrygować rozwiązaniem, by za jakiś czas przekonać się, że ów klient uświadomił sobie potrzebę, na którą czekałeś. Będzie wiedział do kogo zadzwonić.
Jeżeli Twój produkt rozwiązuje problem klienta już teraz, super! Zademonstruj jak działa, udostępnij darmowe demo, zaproś na webinar, przedstaw zadowolonych odbiorców (testimonials).
Podaj cenę – nie zostawiaj tej informacji na sam koniec, to zaoszczędzi czas Twój i klienta. Jak nakłonić Klienta do zakupu przy pomocy oferty? Bądź transparentny!
Pochwal się zrealizowanymi projektami, wybierz te, z których jesteś najbardziej dumny, Opowiedz o współpracy z firmami o podobnym profilu branżowym, co organizacja której przychylność próbujesz pozyskać.
Jeżeli “poczujesz chemię” z klientem, zaprezentuj komplementarne produkty/usługi, nie przekonuj na siłę. Jeżeli klient będzie ich naprawdę potrzebował, sam do Ciebie wróci.
Dotrzymuj obietnic – zadeklarowałeś, że wyślesz ofertę we wtorek, zrób to w terminie. Jeżeli wiesz, że nie zdążysz, uprzedź klienta, nie zostawiaj mu pola do utraty zaufania już na starcie relacji biznesowej.
Pielęgnuj zbudowaną relację – w końcu trochę się nad nią napracowała/eś:) Odzywaj się co jakiś czas, nawet pod pretekstem zapytania o zdrowie:) Sytuacja biznesowa będzie zmieniała się dynamicznie, być może potrzeby klienta i możliwości budżetowe będą ewoluowały na Twoją korzyść:).
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności